Lubatud vihmasaju asemel tervitas meid 14. märtsi hommikul päike. Seadsime end Lissaboni lennujaama poole, et jõuda õigeks ajaks kohtumispaika. Ees ootasid meie entusiastlikud ja kogenud õuesõppe koolitajad Tšehhist – Petra Koppova ja Dusan Bartunek. Pisut ootamist ja “lend” cabrio bussiga sihtpunkti võis alata.
Juba esimesed hetked bussis andsid mõista, et tulemas on eriline ja seiklusterohke õppenädal. Kiireks sisseelamiseks asusime esimest ülesannet lahendama juba tee peal: silmitse ookeani, hinga, mõtiskle ja kogune “melonasse” e ringi tervituseks ja enda tutvustamiseks. Melonast sai uus sõna meie sõnavaras. Ilma selleta ei alanud ükski ühine päev ega tegevus. Selgus, et kohale oli tulnud 15 õpetajat seitsmest Euroopa riigist, kõigil ühine eesmärk: mõista õuesõppe juhtimise protsesse ja selle võimalusi rakendamiseks igas ainetunnis. Esindatud olid Rootsi, Läti, Kreeka, Hispaania, Horvaatia, Belgia ja Eesti õpetajad.
Olgu siinkohal ära öeldud, et koolitus Taking Groups Out of Doors toimus Erasmus+ programmi raames Euroopa Liidu kaasrahastamisega. Haanja koolist osalesid õpetajad Evelin Meldre ja Paavo Rüütli.
Meie baasiks oli Euroopa esimene läänepoolseim hotell Muchaxo Atlandi ookeani kaldal. Kaunid loodusvaated, mäed, lainete müha, vihm, päike, tuul, vaatamisväärsused, Euroopa läänepoolseim tipp Cabo da Roca, hommikust õhtuni kestev kogemuslik õppimine ja toredad vahejuhtumid saatsid meid viis pikka päeva.
Eelnev teadlik õuesõppe kogemus oli vaid Rootsi õpetajatel. Kõigi teiste osalejate jaoks olid need esimesed sammud põnevasse valdkonda haridusmaastikul. Uute teadmiste ja kogemuste hulka kuuluvad nüüd õuesõppe protsesside paindlik juhtimine, looduskeskkonna kasutamine õpikeskkonnana, kogemusliku õppimise metoodika ja refleksioon, riskide juhtimine, erinevate ainealaste teadmiste omandamine läbi mitmekülgsete meeskonnamängude, ülesannete lahendamiste ja grupitööde. Oluline osa on kindlasti iga osaleja isikliku kogemuse väärtustamisel.
Mitmed väärarusaamad, et õuesõpe ei sobi põhiainete tundide läbiviimiseks või soodustab õpilaste keskendumise hajumist või pole tõsiselt võetav, lükati ümber kohe esimesel päeval. Erinevate ülesannete lahendamine nõudis tõsist keskendumist, tähelepanu koondamist, kaasasolemist, ka sügavamat mõtisklemist. Osalenud õpetajad pidasid seda kogemuseks, mida tasub tõsiselt oma koolides rakendada.
Dusani ja Petra 20-aastane kogemus oli nähtav ja kogetav igal hetkel, seda nii õuesõppe teoreetilisi kui ka praktilisi ülesandeid silmas pidades. Kui esimesel päeval võis märgata grupis ettevaatlikkust, piiride kompamist, keelebarjäärist tingitud ebakindlust, rahvuste järgi väiksematesse gruppidesse koondumist, siis iga järgneva päeva ja ülesande lahendamisega õppijate usaldus koolitajate ja teiste osalejate vastu kasvas. Jälgimisest ja ettevaatlikkusest sai emotsionaalne kaasatus ja avatus, ebamugavaid olukordi vürtsitati huumori ja kirevate lugudega. Usaldus grupis kasvas niivõrd, et ülesannete lahendamisel ei keskendutud mitte vigade vältimisele, vaid sügavalt õppimisele ja kaasatusele. Ja teada ju on, et ei eksi ainult need, kes ei õpi ega katseta uusi asju. Juhendajate analüüs oli toetav ja julgustav protsess, mis lõi põneva ootuse uue väljakutse lahendamiseks. Koolituse lõppedes oli päriselt kahju hüvasti jätta.
Üks tore näide grupijuhtimisest. Ootame õhtusööki. Dusan teatab, et täna ootab gruppi üllatus, aga igaks juhuks palub mitte väga erutuda, sest Portugalis ei tea kunagi, kuidas asjad täpsemalt lähevad. Lõpuks tuleb oodatud üllatus – küpsetatud kaheksajalg. Tundub, et kõik on korras, aga ikka veel ei julge Dusan rõõmustada. Serveerimise ajal palub ta end viimaseks jätta, igaks juhuks. Ja siis see juhtubki – üks kaheksajalg on puudu. Ja ilma jääb kes? Ikka grupijuht. Mis siis juhtus? Nimelt oli grupis kaks veganit, aga selgus, et üks neist ikkagi kaheksajalga sööb. Nii tuli Dusanil leppida taimetoiduga, mis polnud sugugi tema maitse järgi. Ei mingit ärritust, pahameelt, vaidlemist. Lugupidavalt ja alandlikult leppis ta olukorraga. Tegelikult oskas ta ka selle huumoriga lahendada. Ega me teda päris ilma kaheksajalata jätnud, seitsmest jalast piisab küll õhtusöögiks.
Kirjeldatud koolitajate-grupijuhtide suhtumine läbis kõiki koolituspäevi. Milline õppetund!
Ühtsus, kaasatus, osalemine, usaldus, hea huumor – märksõnad, mis meie mällu sööbisid.
“In melona you are never alona” sai meie motoks (ringis pole sa kunagi välja jäetud).
Evelin Meldre, inglise keele õpetaja

